توسعه پایدار گردشگری

 توسعه‌پايدار و توسعه گردشگري

 بايد دانست كه برنامه‌ريزي توسعه منطقه‌اي با اتكاء به اصول كلي توسعه ‌پايدار، ارتقاء كيفيت زيست جامعه انساني را با تأكيد بر حفظ محيط‌زيست و توازن‌هاي اكولوژيك (بوم شناسانه) مدنظر دارد. جهت‌گيري‌هاي مرتبط با اين اصول بر مبناي توسعه درون‌زا، اتكا به قابليت دروني و مزيت‌هاي منطقه‌اي، بهره‌وري بهينه از منابع طبيعي و انساني و نيز توجه ويژه به ابعاد مختلف زيست محيطي و پايداري در سيستم‌ها است.

در راستاي حفاظت و بهره‌برداري از منابع محيطي و بر اساس اصول توسعه‌پايدار، هدايت توسعه مراكز و محورهاي گردشگاهي، توسعه گردشگري (توريسم) و گردشگري طبيعي (اكوتوريسم) از وظايف اصلي توسعه گردشگري قلمداد مي‌شود. در نمودار زير اصول توسعة پايدار گردشگري به‌طور خلاصه معرفي شده است.
 
                       اصول توسعه پايدار گردشگري
  «به درستي از ميان همة عواملي كه ممكن است در طول دهه‌هاي آينده نحوه بهره‌برداري از زمين را تحت‌تأثير قرار دهد، سر رسيدن تمدن فراغت و سرگرمي‌ها مسلماً بيشترين نقش را خواهد داشت. بي‌ترديد جهانگردي و گردشگري، به صورت پررونق‌ترين صنعت جهان درخواهد آمد و مناطقي را كه براي اين كار آماده باشند بيش از پيش آباد و ثروتمند خواهد كرد.
در اين ميان از مهمترين وظايف برنامه‎ريزي منطقه‎اي، ترغيب مشاركت در حفظ چشم‌اندازهاي طبيعي منطقه و تجهيز گستره‌هاي توريستي به وسايل رفاهي و خدماتي لازم، قلمداد مي‌شود. ضمن اينكه بايد توجه داشت كه سهيم كردن مردم در قطب‌هاي توريستي در ايجاد واحدهاي خدمات توريستي و برگشت درآمد حاصل از آن به آنان اصل مهمي است كه همواره بايد تمهيدات مناسب و در خور آن را انديشيد
يكي از اصلي‌ترين رويكردهاي توسعه پايدار توجه به گردشگري و ابعاد مختلف آن از نظر كمك به پايداري اقتصادي- اجتماعي و نيز پايداري فرهنگي است. اين رويكرد در سندهاي بين‌المللي در جهت معرفي و شناسايي ميراث فرهنگي- تاريخي- طبيعي ملل مختلف و ترغيب گردشگران و رونق صنعت گردشگري در جهان بازتاب يافته است. در همين راستا دستور كار 21 در جهت تقويت ديدگاهها، ارزش‎ها و اقدامات سازگار با توسعه‌پايدار و گردشگري، اين‎چنين گفته است:
كشورها بايستي به نحو مقتضي فعاليت‎هاي توريستي و تفريحي سالم از لحاظ زيست‌محيطي را تقويت كنند. اين فعاليت‎ها بر اساس بيانيه توريسم هوگ(1998) و برنامه‌هاي جاري سازمان جهاني جهانگردي و برنامه زيست‌محيطي سازمان مللخواهد بود كه شامل قابل استفاده كردن موزه‌ها، «مناطق حفظ ميراث فرهنگي»، باغ وحش‌ها، باغ‎هاي گياه‌شناسي، پارك‎هاي ملي و ديگر مناطق حفظ شده مي‌شود
ساير اسناد مهم بين‌المللي درباره جهانگردي و گردشگري به شرح زير است:
 
 
اعلاميه حقوق جهانگردي
                                                                                                                                                                        
 
ماده 1- حق همگاني استراحت و فراغت، محدوديت معقول ساعات كار، مرخصي‌هاي دوره‌اي و آزادي بدون قيد و شرط مسافرت در محدوده قوانين، در سطح جهاني به رسميت شناخته شده است.
ماده 2- با توجه به حقوق ياد شده، دولت‎ها بايد سياستهايي را تدوين و دنبال كنند كه هدف آن توسعة هماهنگ جهانگردي داخلي و خارجي باشد، زيرا فعاليت‎هاي هنگام فراغت به سود كليه كساني است كه در آن سهيم هستند.
ماده 3- دولت‎ها بايد براي تحقق هدف بالا... ، به‎كارگيري روش‎هايي كه همه افراد را به مشاركت در جهانگردي داخلي و بين‌المللي قادر مي‌سازد، تشويق كنند. به‎ويژه از راه تقسيم بهتر ساعات كار و اوقات فراغت، تأسيس يا بهبود سيستم‌هاي مرخصي‌هاي با حقوق سالانه، متناوب كردن تاريخ تعطيلات و توجه خاص به جهانگردي جوانان، سالمندان و معلولان.
 
 
 
 
 
 
 
دولت‎ها بايد در جهت پراكنده و متناوب ساختن تعطيلات و همچنين تدوين سياست‎هاي جديد، براي تشويق سرمايه‌گذاري در تأسيسات جهانگردي ساده و قابل استفاده‌تر تلاش كنند تا ضمن ايجاد گوناگوني و تنوع در انواع تأسيسات، طبقات متوسط و كم درآمد بتوانند از آنها استفاده به عمل آورند.
با توجه به گسترش جهانگردي داخلي در سطح بين‌المللي كه بيشترين تعداد جهانگردان را به خود اختصاص داده است، دولت‎ها بايد تلاش‎هاي خود را در جهت توسعة هماهنگ و مداوم جهانگردي داخلي كشورشان معطوف دارند.
جهانگردي داخلي مي‌تواند در ايجاد آگاهي و تعلق روحي افراد نسبت به كشور خود مؤثر بوده و آنها را براي شناخت دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنند آماده سازد.
دولت‎ها بايد اهميت بيشتري براي جهانگردي داخلي قايل شده و توجه بيشتري نسبت به فوايد اجتماعي، آموزشي و فرهنگي آن معطوف كنند.
توسعة جهانگردي داخلي بايد جزء لاينفكي از برنامه توسعة ملي كشورها باشد.
 
 
 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: همايش ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:توسعه پایدار گردشگری, | 11:10 | نويسنده : سعيد داغستاني |